Hoe bereid je je voor op een thru-hike?

    Inmiddels een klein jaar geleden bedachten we dat het een goed idee was om een wandeltocht van 3000km te lopen. En die tijd is voorbij gevlogen, want we hebben nog 9 dagen te gaan tot onze take off. De zenuwen gieren door mijn lijf en in mijn hoofd vindt een tweestrijd – van aah, ik wil gaan en aaah, ik wil thuis blijven – plaats. Ik weet echter ook dat we ons het laatste jaar zo goed mogelijk hebben voorbereid op onze tocht. Voorbereiding in de zin van inlezen, video’s van diverse thru-hikes bekijken, researchen en kopen van wandel- & survivalspullen én het opkrikken van onze conditie. Uiteraard hadden we soms wat meer kunnen trainen of dingen anders kunnen aanpakken. Maar hoe kun je je nou echt voorbereiden op een trip to the unknown met zo’n enorme afstand?

    Stiekem is 100% dichtgetimmerde voorbereiding best onmogelijk. Ja, ik kan blogs en trailnotes lezen en video’s bekijken van de Te Araroa om een indruk te krijgen van wat ons te wachten staat.

    Hoe ik mij mentaal én fysiek staande houd als ik met mijn poten in de modder sta, zal de tijd uitwijzen.

    Ja, ik kan onderzoeken welke gear goed en licht is en dat testen in de praktijk. En ja, ik kan mij fysiek instellen op zo’n zware belasting. Hoe ik mij mentaal én fysiek daadwerkelijk staande houd op het moment suprême, valt te bezien als ik letterlijk met mijn poten in de modder sta daar aan de andere kant van de wereld. Uiteindelijk is de werkelijke situatie altijd anders dan voorgesteld.

    In dit blog wil ik een kort overzicht delen – en wellicht heb je iets aan onze tips! – van onze voorbereiding, welke blogs we hebben gelezen en welke video’s we hebben bekeken om een beeld van de TA te krijgen en via welke sites wij veelal voor een goede prijs aan onze spullen zijn gekomen. Ervaring leert dat, ondanks dat Nederland een wandelland is, er best weinig lichtgewicht spullen – schoenen, backpacks, pannen etc. – die thru-hike bestendig zijn, verkrijgbaar zijn in ons kikkerlandje.

    Veel gebruikte shops voor gear:

    – Campz
    – Athleteshop
    – Keller-sports
    – Bergfreunde
    – Bergzeit
    – Trekkinn
    – Bever
    – Zwerfkei (fijne, uitgebreide zaak waar veel te bekijken, testen en kopen is mét goede service.)

    Bepaalde spullen zoals een rain skirt (ULA Equipment), ultralightweight poepschepje, lichtgewicht waterdichte overhandschoenen en sandalen (Bedrock Sandals) hebben we in Amerika moeten kopen.

    * Veel van de bovenstaande webshops hebben weliswaar een .nl, maar zijn veelal Duitse webshops die in NL leveren!

    Leesvoer

    Tramping New Zealand
    Mick Beckers
    Restless Kiwi
    Bohnett We Go
    Gustofrenzy
    Liz Thomas
    How do I train for a thru-hike?
    Andrew Skurka, Ultimate hikersguide

    Social Communities
    Te Araroa group
    Ta Araroa 2015-2016
    Te Araroa 2016-2017

    Ook de hashtag #tearaoa op Instagram geeft een goed beeld van de trail en soms nuttige info. Dus het is het altijd waard om daar eens een kijkje te nemen.

    Officiële informatie
    Te Araroa Foundation
    TA Wiki (http://tawiki.org/wiki/Planning_resources, http://tawiki.org/wiki/Tips)

    Kijkvoer

    Niet alle video’s gaan over de Te Araroa, maar om een idee te krijgen van het thru-hikeleven hebben we ook video’s bekeken over de PCT, AT en CDT.
    Supertramp over de Te Araroa
    Dylan Ivens, Te Araroa
    Mick Beckers, Te Araroa 2015-16
    Day In The Life of a Thru Hiker on the CDT
    Only the Essential: Pacific Crest Trail Documentary
    As It Happens: Pacific Crest Trail

    Gewichtcheck

    https://lighterpack.com/ – Handige tool om alles wat je aantrekt en in je tas stopt onder elkaar te zetten en het gewicht opgeteld te zien.

    Testen van spullen

    Voordat je op pad gaat, is het fijn dat je weet wat je hebt gekocht en hoe het werkt. Al onze spullen, op het gaspitje (MSR micro rocket) na, hebben we uitgeprobeerd, gevoelt en ingelopen.

    Volgens mij heb ik het al in een eerder blog gezegd, maar ik heb 3 paar schoenen gekocht, geprobeerd en weer verkocht op Marktplaats, totdat ik uitkwam bij de tot nu toe meeste fijne schoenen, de Ultra Raptor van La Sportiva. Nu las ik weer enkele artikelen en reviews over de Altra zero drop sneaker, waarbij de zool een dikte heeft en er geen hoogteverschil is tussen de teen en hiel. Bij de meeste schoenen is de hiel iets verhoogt nl. De zero drop-manier van lopen schijnt een natuurlijkere manier van lopen te zijn waarbij je minder kans hebt op klachten en blessures. Aargh, FOMO (fear of missing out!), maar ik dwaal af! Ik zie wel waar de La Sportiva’s mij brengen.

    20161009-r0060067-msr hubba hubba nx-Bibi Veth

    Afgelopen weekend hebben we eindelijk de tijd genomen om onze tent, de MSR Hubba Hubba NX, op te zetten. Ik heb nog nooit eerder een tent opgezet…Ssst, niet verder vertellen 😉 Het is maar goed dat we dat hadden gedaan, want we kwamen erachter dat we een te klein grondzeil hadden besteld…grrr!

    Wat ik hiermee wil aangeven, is dat het een fijn gevoel, maar ook vertrouwen geeft als je al je wandelspulletjes goed bekijkt, aanraakt en vooral test, zodat je weet wat voor jou werkt en of het voor jou werkt, zodat je nog kunt uitwijken naar andere opties mocht dat niet het geval zijn. Dergelijke issues wil je niet onderweg ondervinden, dat levert alleen maar stress op.

    Fysieke training

    Voor zo’n zware tocht is het van belang dat je conditioneel in vorm bent. Of zoals, thru-hike queen Liz Thomas zegt: “Stop spending so much time on researching gear, make miles with added weight.” Ik ben het deels met haar eens, want bewegen en oefenen is belangrijker dan het materiaal. Echter, kan goede lichtgewicht gear het hiken net iets comfortabeler maken.

    Stop spending so much time on researching gear, make miles with added weight.

    Eerlijk is eerlijk, wij zijn totaal onervaren op het gebied van meerdaagse wandeltochten. Sure, wij zijn altijd actief op onze reizen en zitten (bijna) nooit stil: kajakken, fietsen, lopen, zwemmen etc. Maar dagen achter elkaar minimaal 20 tot 30km per dagen lopen? … yeah, da’s andere koek!

    Twee maanden hebben wij braaf en actief elke week 18 to 23km gelopen met gewicht op de rug, dat wij geleidelijk hebben opgevoerd. Als ik daar nu op terugkijk, hadden iets minder lui moeten zijn en dat tot vlak voordat wij weggaan moeten volhouden. Maar ja, soms komt het hedendaagse leven en werk om de hoek kijken en dan stel je andere prioriteiten.

    Nu, is het niet zo dat wij verder alleen maar op de bank liggen. Het tegendeel is waar. Ondanks dat wij beiden flex fulltime werken als zelfstandigen, hebben wij heel wat uurtjes in de sportschool en op hardloopschoenen doorgebracht. Omgezet naar dagen is dat 5 à 6 dagen in de week sporten. Tot vorige maand heb ik dat netjes volgehouden: de ene dag krachttraining en weightliften (armen, benen en buikspieren), waarbij mijn warming-up bestond uit roeien, rennen, interval hill training op de loopband, springtouwen of zwaaien met de battle rope. En de andere dag een stuk hardlopen (5-10km). En dag 6 was yoga-dag (30-60mins).

    Hardlopen in de Kennemerduinen

    Maar het lichaam, en vooral mijn gevoelige lijf, heeft ook behoefte aan rust. Ik doe het nu iets rustiger aan. Niet meer elke dag als een gek naar de sportschool of rennen, want ik werd er eerlijk gezegd niet vrolijker op…Het werd een moeten, ondanks dat ik sporten heerlijk vind. Per week heb ik nu 2 rustdagen en de rest vul ik met krachttraining, hardlopen en yoga. Dat zet ik door totdat het tijd is om in het vliegtuig te stappen. Ik hoop alleen dat ik achteraf kan zeggen dat het voldoende is geweest. De tijd zal het leren!

    Reacties